Blog

Spis mer fisk!

Fisk er noe av det beste jeg vet til middag, prøv det du og!

Fisk er en god måte å få i seg omega-3 fettsyrer. Det er sunt, ikke miljøskadelig, det er til og med forsket på at ungene blir smartere av å spise fisk, pluss at man har mindre sjanse for hjerte- og karsykdommer om man spiser fisk minimum to ganger i uken! Det finnes også mye forskjellig mat i havet, som rød fisk, hvit fisk, hvalkjøtt, reker, krabbe og videre.

Det finnes alltid begrensninger på hvor mye man bør spise av hva som helst, men man kan spise en god del forskjellig fisk før man trenger å tenke på det. For en tid tilbake snakket media om at mange spiser for mye laks, fordi vi spiser mer sushi og ønsker å være sunn. Men man kan jo spise andre retter enn bare sushi med laks for å være sunn!

Fet fisk har man hørt mye om. Fet fisk er laks, ørret, kveite, makrell og sild. Mager fisk derimot er torsk, sei og hyse, mens steinbit og uer er halvfete. Har du for lite kalsium og vitamin D kan du spise mer fet fisk, men mangler du jod, bør du spise mager fisk.

Mange er også bekymret for miljøgifter i fisken, men norsk fisk blir jevnlig kontrollert for å forhindre dette. Gravide er også i samme bås, der de er redd fisken skal inneholde stoffer som gjør at fosteret skal bli misdannet. Vi har spist fisk i alle år, og fisk inneholder omega-3 som er bra for fosteret, så å utelukke fisk helt under svangerskapet, blir vel ikke helt rett. Et variert kosthold med sunne og varierte matvarer er viktig. Det er viktig om du er gravid eller ikke, mann eller kvinne, voksen eller barn.

Jeg ønsker egentlig bare å få fram at fisk er en viktig del at et sunt kosthold, prøv ut, smak, nyt og ta livet litt som det kommer.

salmon

Tags

 

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*