Blog

Fisk på fat

Jeg og kjæresten dro ut for å fiske i går. Vi har ikke båt, men kan enkelt fiske fra kaia like utenfor byen. Den er populær nå om sommeren. Vi bor i Finnmark med midnattssolen så mange drar hit i sommerferien for å fiske, nyte utsikten og kose seg med stillheten. I går var vi veldig heldige, for vi var faktisk nesten helt alene. En mann dro når vi kom, og en annen kom like før vi dro.

Vi hadde pakket fiskestengene, kaffen og nystekte kanelsnurrer. For de som ikke vet dette, er dette en romantisk kveld for oss finnmarkinger. Fisking er noe vi har gjort fra vi var små, og det er enda like moro. Spesielt når du får noe på kroken.

Vi satt i gang med fiskingen, kast ut, sveiv inn, kast ut igjen. Det går 5 minutter og kjæresten får napp. Han sveiver inn og jeg bruker håven for å få opp fisken. Det er en sei, og stor nok til å ikke kaste den ut igjen. Vi fisket videre ut i natten og dro til slutt hjem med 4 sei. Dette kan bli god middag!

Når vi kommer hjem får jeg gleden av å sløye fisk. Jeg har jo tross alt vokst opp med en fiskerpappa, så dette kan jeg. Nå er det neste dag og jeg er klar til å kokkelere. Vi får et vennepar på besøk om en liten time, så jeg får vel sette i gang. Legger ut en fristende oppskrift til dere, så dere også får muligheten til å nyte et godt, sunt og enkelt måltid fra havet.

Ingredienser:

0,25 ts  sukker
potetmos

Fremgangsmåte:

Skjær mango, jordbær, rødløk, koriander og tranebær i småbiter og bland sammen.

Stek fisken forsiktig i olje på middels varme i ca. 3 minutter på hver side.

Pisk sammen saften av lime, olivenolje, salt, pepper og sukker, og hell det over salaten. Server fisken med salaten og potetmos.